lauantai 13. syyskuuta 2014

Tanskassa

Hupsista vaan kun aika on taas kulunut ja Tanskan matkastakin on jo useampi viikko! Palataan vielä matkaan, kun reissu on vielä joten kuten muistissa.

Lähtö oli siis perjantaina 22.8. Lentoyhtiönä toimi Finnair ja lennon oli määrä lähteä siinä viiden maissa. Laukku oli pakattu "jo" torstaina; omat vaatteet + muut tavarat, sekä Stellalle ruokaa, matkahiekkalaatikko, hiekkaa sekä fleecepeitto näyttelyhäkkiä varten. Koko garderoobia ei voitu pakata, olihan matkalaukussa vain rajallisesti tilaa. Perjantaina se lähtö sitten koitti ja noin klo 15 lähdettiin kotoa kentälle taksilla.

Lentokentällä tsekattiin itsemme ja kissat lennolle erillisellä tiskillä jossa kaikki hoitui enemmän kuin hyvin. Samalla tiskillä sujui kaikki, matkalaukutkin saatiin jättää sille samalle tiskille. Sitten turvatarkastukseen jota hieman jännitin etukäteen. Olin varannut Stellalle valjaat ja laitoin ne sille päälle ennen turvatarkastusporttia lentokentän vessassa. Tämä toimenpide osoittautuikin täysin turhaksi, sillä turvaportilla kentän henkilökunta käski ottaa kissalta valjaat pois. Ei muuta kun valjaat keskellä ihmismassaa pois. käsimatkatavarat sekä Stellan kuljetuslaukku turvatarkastushihnalle, kissa syliin ja portin läpi. Luojan kiitos portti ei piipannut ja pääsimme tarkastuksesta jouhevasti eteenpäin. Kentällä joimme kahvit ja odottelimme koneeseen pääsyä kissat kuljetuslaukuissaan tyytyväisenä hiljaa.

Harmiksemme lento pääsi lähtemään melkein tunnin myöhässä. Lento meni kaikinpuolin hyvin, eikä kissat olleet moksiskaan noususta tai laskusta, nukkuivat vaan tyytyväisinä. Tanskan päässä oltiin siinä hieman ennen kahdeksaa illalla. Lennon myöhästymisen lisäksi sain odotella matkalaukkuani Köpiksessä lähes tunnin, mutta tulihan se vihdoin sieltä. Meillä oli auto vuokrattuna ja lähdettiin sillä ajelemaan kohti Giveä. Matka kesti lähemmäs kolme tuntia ja taidettiin kerran ajaa vähän harhaankin, tässä vaiheessa Stella vaikutti jo hieman hermostuneelta, olihan reissua kuljetuslaukussa kulunut jo monen monta tuntia. Perillä hotellissa oltiin puolilta öin. Hotellissa oli Stellan mielestä taas kerran ihanaa, valkoiset lakanat ja kaikkea puskettavaa. Ei muuta kun unta palloon ja aamulla herätys näyttelyyn.

Näyttely meni samaan tapaan kuin TICA-näyttelyt Suomessakin. Tuomareita oli neljä, kissoja n. 120. Stella sai finaalipaikan kaikilta neljältä tuomarilta ja sijoittui parhaimmillaan lyhytkarva kastraattien kolmanneksi. Ei huono viikonloppu näyttelynkään osalta ollenkaan. Myös Stellan käyttäytyminen matkan pituuteen nähden oli hienoa.

Matka kotiin sujui jotakuinkin jouhevasti, mutta paluulennolla Stellaa selkeästi jo ärsytti kuljetuslaukussa ja maukui vähän. Onneksi edessämme istui kissaihmisiä, jotka ymmärsivät että ärsyttäähän se taas matkustaa laukussa.

Kaikin puolin kiva ja ennen kaikkea elämyksellinen kokemus. Itse olin aika väsynyt ja unta kotiin palattua tuli vedettyä sellaiset 14tuntia. Tulipahan siis koettua ja luulen, että tämä matka jää nyt viimeiseksi ulkomaan matkaksi.... ehkä Tallinnaan joskus, mutta tuskin sen pidemmälle. Mitään en kuitenkaan lupaa ;)

Valitettavasti en saanut kameraa mahdutettua mukaan, joten kuvia tuolta reissulta ei nyt ole muuta kun matkaseuralaisen ottamat pari kuvaa näyttelyssä.

1. Kiva kertomus Tanskan matkasta! Miltä Stella tuntui olla ulkomailla niin kaukana ja vieraskielisiä ympärillä?

1. Stella oppi ainakin kiroilemaan Tanskaksi, oli meinaan vähän vihainen vieruskaveri häkissä :D

2. Onnea hienosta menestyksestä :) Stella vaikuttaa kyllä ihanne matkakumppanilta!

3. Onpa Stella kärsivällinen! Kaunis tyttö...

4. Stella on kyllä ihan huippumatkustaja! Mutta se on vääryys, ettei anneta olla tuomarinpöydällä ja raapimatolpan kimpussa niin pitkään kuin haluaisi :D

5. Hieno kertomus reissusta! :) Varmasti unohtumaton kokemus kaikin puolin.
    Minkälainen kissaboxi sulla oli siis nyt käytössä Stellalle koneessa?

6. Kivalta reissulta vaikuttaa! :) Meilläkin pitäisi lähteä näyttelyreissulle jossain vaiheessa ulkomaillekin, todennäköisesti lähdetään vuoden päästä Ruotsiin hakemaan ulkomaansertejä. Meidän rotua kun ei ruotsissa hirveästi näyttelytetä (etenkään kastraatteja), niin sertit varmaan helposti sieltä irtoavat ja Tallinna ei ulkomaannäyttelyksi oikein innosta, niin Ruotsi on hyvä vaihtoehto!

Onnea hyvästä näyttelymenestyksestä!

1. Me ollaan tän Tanskan reissun lisäksi oltu kaks kertaa Tallinnassa :) Minusta se oli nopein ja helpoin tapa hakea ulkomaan sertit. Ja Ruotsissa taas on kuulemani mukaan paljon bengaleita, joten sieltä ei uskallettu sertejä lähteä hakemaan.

7. Jee täplätyttöjen uusi päivitys, tätä on odotettu! :) löysin bengaliin tutustuessa teidän bloginne, ja kahlasin sen parissa päivässä läpi, niin kauniita kissoja. :) ja aivan mahtavia postauksia, vielä minunkin pitää saada oma vessapaperin silppuaja<3 :D